Sabtu, 11 Februari 2012

Sang kerdil dan pemadam



Kadangkala
Aku merasakan
Diri ini
Terlalu kerdil
Terlalu jelek
Berbanding
Orang-orang disekeliling

Kadangkala
Aku merasakan
Aku hanyalah
Seperti pemadam
Di mana
Aku digunakan
Apabila ingin memadam
Sesuatu abjad
Selepas itu
Aku dibiarkan
Begitu sahaja

Puas aku menahan
Sakitnya hati ini
Puas aku menangis
Mengenangkan nasib ini
Puas aku merintih
Mengadu pada Yang Esa

Akhirnya
Aku sedar
Kerdilnya aku bersebab
Supaya aku tidak riak
Supaya aku tidak takbur

Aku juga sedar
Pemadam itu
Mempunyai pengorbanan
Yang sangat besar
Demi kepuasan
Penggunanya
Ia sanggup menahan
Sakit dibadan
Demi memadam
Sesuatu abjad itu

Kini
Aku tekad untuk
Menjadi  kerdil
Dan
Menjadi pemadam itu

p/s : agak terasa dengan sikap seorang hamba Allah itu terhadap diri kerdil ini . Serasa diri ini seperti lembu pun ada . Mungkin orang tu lupa yang diri ini juga manusia :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan